Tips til dig, der gerne vil leve mere plantebaseret

Grøntsager

I disse år er der mere fokus på klima og miljø end nogensinde før, og som et resultat heraf er der kommet en enorm tilvækst i antallet af danskere, der vælger at leve vegansk eller tilvælge flere plantebaserede produkter og i stedet fravælge animalske produkter. Andelen af danskere, der ønsker at skære ned på deres forbrug af animalske produkter til fordel for miljøet, er stor, men mange ved ikke, hvordan de kan bære sig ad i praksis.

Vi har derfor samlet fem tips til, hvordan du kan skære ned på dit forbrug af kød eller andre animalske produkter, hvis du af den ene eller anden årsag skulle have interesse i dette.

5 tips til, hvordan du kan leve mere plantebaseret

1.     Indfør en ugentlig kødfri dag

En af de meget brugte og velkendte metoder til at skære ned på vores forbrug af kød og animalske produkter er at indføre en fast, ugentlig kødfri dag. Den såkaldte Meat Free Monday er et stort, globalt koncept, hvor kantiner, husstande, arbejdspladser, caféer og restauranter verden over tilbereder mad og måltider uden kød om mandagen. Du kan selvfølgelig også indføre din kødfrie dag en hvilken som helst anden dag.

2.     Bestil en vegansk måltidskasse

Hvis du ønsker at udelukke animalske produkter fra dit aftensmåltid, men mangler inspiration til, hvad du i stedet kan lave, kan du bestille en vegansk måltidskasse. Med en måltidskasse slipper du for at handle ind, lave indkøbslister og finde frem til gode og nye opskrifter. I stedet får du det hele leveret lige til døren, og du kan nemt og enkelt gå i gang med at indføre en mere plantebaseret livsstil ved aftensmåltiderne hjemme hos dig.

Der findes en stribe af forskellige måltidskasser, som du kan benytte dig af. Et af de populære alternativer finder du for eksempel her. Med en vegansk måltidskasse kan du også samle inspiration til, hvordan en vegansk og plantebaseret kost kan se ud, og hvilke lækre, velsmagende, børnevenlige og spændende retter du kan lave helt uden animalske produkter.

3.     Udelad animalske produkter fra din morgenmad og din frokost

Du kan også starte med helt at udelukke animalske produkter fra din morgenmad og/eller frokost, så du begrænser dit indtag af animalske produkter til aftensmåltidet. Du kan for eksempel skifte dit blødkogte æg, din skyr og dine havregryn med mælk – eller hvad end du spiser – ud med havregrød lavet på vand eller plantemælk med lækre toppings i form af frisk frugt, bær, müsli, eller hvad du foretrækker.

4.     Udeluk bestemte, udvalgte animalske produkter helt

Du kan fravælge bestemte animalske produkter, som du beslutter dig for, at du fremover ikke vil spise. Du kan træffe valget ud fra, hvilke animalske produkter der er de største klimasyndere, hvilke produkter der produceres med mindst mulig omtanke for dyrevelfærd, eller hvilke produkter der er mindst gavnlige for din sundhed.

5.     Skift mælken i kaffen ud med plantebaseret mælk, eller lav saucen på plantebaseret smør

Med små, simple ændringer kan man også gøre en forskel, og hvis ikke du orker eller ønsker at lave de helt store og drastiske ændringer i din kost, kan du lave små ændringer, der tilsammen også har en gavnlig effekt. Du kan for eksempel bytte komælken ud med havremælk, eller du kan lave din opbagte sovs på plantebaseret smør frem for det klassiske alternativ.